TÝM JE TO SLOVENSKO UNIKÁTNE, ŽE SA TAKZVANE DÁ CEZ POLITIKOV VYBAVIŤ VŠETKO, KRITIZUJE RADIM JANČURA Z REGIOJET EXKLUZÍVNE PRE KĽÚČ OD… PODNIKANIE NA SLOVENSKU

author
22 minutes, 46 seconds Read

Povedal si, že už má toho dosť! Najprv vojna so županmi o licenciu. Tvrdohlavosť ho dokonca donútila pre lišiacky byrokratický krok: obrátiť smer linky a dať jej štart namiesto do Bratislavy do Banskej Bystrice. A tak, paradoxne, len vďaka podstúpeniu rizika, že jeho firma utrpí morálnu ujmu za jeho fotografiu po boku s Marianom Kotlebom, dostal prvú licenciu. Potom prišiel šok. Telefonát z NAKA, že niekto si objednal jeho vraždu. A nasledoval aj známy výrok predsedu parlamentu Danka o tom, ako žltí musia odísť! Aj o Babišovi, Kiskovi, Matovičovi, Daňovi, Kotlebovi, Dankovi, Bašternákovi či Kočnerovi. Tesne po komunálnych voľbách na Slovensku sme sa exkluzívne rozprávali s majiteľom spoločnosti RegioJet RADIMOM JANČUROM.

Pán Jančura, ako si spomínate na tie začiatky, keď ste vstupovali na slovenský trh?
Bolo to náročné. My sme v dobe, keď sme žiadali o licenciu na autobusovú linku Bratislava – Bystrica, tak sme sa od vlastných zamestnancov dozvedeli, že nás tam nepustia, pretože konkurencia sa zišla u predsedu Freša a vymysleli nejakú konštrukciu, ako nás tam nepustiť. Zo zákona tam má každý právo jazdiť. Každý, kto má autobus, môže jazdiť na nedotovanej linke, ktorá je medzi dvomi krajmi. Akonáhle máte zastávky v rámci jedného kraja, tak už môžete mať obmedzenie, pretože môžete byť v súbehu s dotovanou dopravou a ten kraj vám to nemusí povoliť. Ale vlastne tým, že neexistuje žiadna nedotovaná doprava medzi dvomi krajmi, pretože každý kraj si objednáva len svoje územie, tak tam proste môže jazdiť naprosto každý a je to vec čisto licencie, teda naprosto formálna vec. A oni vtedy urobili konštrukciu, že zneužili, mám pocit, hlúposť primátora Dvonča, ktorý napísal, že je tam veľa autobusov do Bratislavy a že si viac nepraje. Pričom každý starosta, alebo primátor, by mal byť šťastný, keby tam jazdil autobus pokojne ako metro, každí dve minúty. Maximálne, že si bude regulovať, kadiaľ ten autobus má ísť, aby mu to nešlo cez centrum, čo nie je ale prípad Nitry. Takže vtedy som videl, ako sa mi vysmiali do ksichtu všetci šéfovia odboru dopravy, ako Nitrianskeho, Trnavského, tak i Bratislavského kraja. Tak som proste vedel, že musím ísť do Banskej Bystrice, pretože jednoduchým krokom sme zmenili smer linky z Bratislava – Banská Bystrica na Banská Bystrica – Bratislava. A podľa zákona sa licencia žiada tam, kde sa linka začína. Takže zrazu sa začínala v Banskej Bystrici a tam som sa vlastne stretol s pánom Kotlebom, ktorý mi proste povedal, že on slovenské zákony rešpektuje a licenciu podľa názoru, ktorý dostal od svojich podriadených, nám vydať proste musí. Takže nám ju vydal. Takže tá konkurencia sa nám potom ešte niekoľkokrát snažila tú licenciu vziať, za pomoci nejakých podaní získali na svoju stranu nejakých prokurátorov, no a potom to nechali. Potom som si hovoril, čo sa bude diať ďalej. Pretože konkurencia, ani Turancar, nezrušil jediný autobus. A tak som si hovoril, čo majú ďalej, pretože dvakrát sa pokúsili nám vziať licenciu, a potom mi zrazu volali z NAKA, nech tam prídem a povedali mi, že ktosi si objednal vraždu mojej osoby. Dali mi prečítať protokol, ten človek, ktorý ma mal zavraždiť, bol v kontakte s majiteľom konkurenčnej firmy, aspoň to takto vypovedal, oni mi tvrdili, že to mali pod kontrolou, pretože on sa sám prišiel udať, že mal zadanie RegioJet a Jančuru zlikvidovať a problém bol, že im ten nájomný vrah, ktorý sa akoby priznal, dobrovoľne, tak bol sám zabitý – za bieleho dňa v Nitre. Takže ma tam pozvali, povedali mi, že sa toto stalo, že to mali pod kontrolou, že chceli zinscenovať moju smrť a odovzdanie peňazí, potom už samozrejme v spolupráci so mnou, ale bolo to zastavené, lebo to už bolo slovo proti slovu – slovo mŕtveho človeka, proti živému človeku. Takže to vlastne išlo do stratena.

JANČURA O DANKOVI: Danko povedal, úplne mimo mísu, tak, ako je on zvyknutý hovoriť, tak povedal, že neznáša žlté autobusy a vlaky, RegioJet musí vraj odísť zo Slovenska.

A teraz s odstupom času, už sú tomu nejaké 4 roky, ako vnímate to podnikanie na Slovensku? Už sa nejako zastabilizovalo, alebo?
Nie je to dobré. Týždeň pred parlamentnými voľbami, akoby Danko (predseda SNS) na mňa vyhlásil nejakú kliatbu. Vedľa neho sedel v televízii HNonline Fico, Rado Procházka a Danko povedal, úplne mimo mísu, tak, ako je on zvyknutý hovoriť, že neznáša žlté autobusy a vlaky, RegioJet musí vraj odísť zo Slovenska. A od tej doby všetko, ako by bolo zámerne komplikované. Na jednej strane chápem pána Érseka, ministra dopravy, pretože musí vo vláde s pánom Dankom nejakým spôsobom fungovať, veľakrát mu mediálne poslal odkaz, nech nechá Danko na pokoji, ale proste Danko si vzal do hlavy, že RegioJet musí ísť preč. Takže nejaký rozvoj na Slovensku príliš nevidím. Naopak, v Českej republike sa teraz začínajú súťažiť celé železnice, podľa harmonogramu behom 15 rokov sa vysúťažia všetky vlaky v Česku. Takže my sa tu budeme snažiť byť čo najúspešnejší na českej železnici. A na Slovensku si to tam bude prevádzkovať Dankova ZSSK – monopol.

JANČURA NAZNAČUJE BUDÚCNOSŤ: My sa tu budeme snažiť byť čo najúspešnejší na českej železnici. A na Slovensku si to bude prevádzkovať Dankova ŽSSK – monopol.

Budete sa snažiť naďalej robiť nejaké kroky? Však predsalen vláda sa možno zmení, aj vplyvom tých ďalších vecí, ktoré sa odohrali.
Tak ja verím, že sa zmení. Za rok a pol. Tak ako sa zmenila krajská vláda v Banskej Bystrici, čo mám informácie, tak veľmi pozitívne, že je tam ten pán Lunter, je to podnikateľ, je to pekný človek. Takže ako pán Kotleba vtedy rešpektoval zákon, za to som mu vďačný, ale, samozrejme, je to človek, ktorý rozdeľuje spoločnosť. Akýkoľvek extrémizmus alebo nacionalismus typu SNS je nebezpečný.

Veľmi vás to prekvapilo, keď ste vstúpili na slovenský trh a boli vám dané takéto zábrany?
Áno. Toto sa mi nikdy nestalo v Česku. Teda klasická konkurencia, ČSAD, vy máte SAD, tak oni z toho neboli happy, že sme im začali konkurovať. Ale nikdy proste nezašli za nejakým krajským hejtmanom, aby začali konať niečo protizákonné. Tým je to Slovensko unikátne, že sa takzvane dá cez politikov vybaviť všeličo. A ten politik, resp. jeho úradníci, ktorí majú u politika ochranu, tak sú schopní nerešpektovať zákon. A povedia: tak sa s nami súďte. A smejú sa pritom. Takže to bolo veľké sklamanie. A je to hrozne nebezpečné, pretože konkurencia je hrozne dôležitá. V akomkoľvek odbore. Len vďaka tomu bude rásť kvalita a ceny budú klesať.

JANČURA O PODNIKANÍ NA SLOVENSKU: Toto sa mi nikdy nestalo v Česku. Teda klasická konkurencia, ČSAD, vy máte SAD, tak oni z toho neboli happy, že sme im začali konkurovať. Ale nikdy proste nezašli za nejakým krajským hejtmanom, aby začali konať niečo protizákonné. Tým je to Slovensko unikátne, že sa takzvane dá cez politikov vybaviť všeličo.

Ešte sa vráťme k tej vražde, lebo som ani nezaregistroval, že by v médiách bola táto správa výraznejšie v obehu.
Raz som o tom povedal v HN, ale nikde inde som o tom nerozprával. Je hrozné čítať protokol, kde je napísané, že za 50-tisíc eur ho niekto chce zabiť s tým, že telo zostane na mieste alebo za 100-tisíc s tým, že ma zahrabú. Čítať takýto výsluch toho, čo to išiel nabonzovať, tak to je drsné. A to sú také slovenské reálie. Ako ten Ján s Martinou. 50-tisíc rovnako, plus 20-tisíc bolo odpustenie dlhu. Takže taká bežná sadzba.

Takže o to viac, keď ste počuli informácie o Kuciakovi a Kušnírovej…

Ja som to sledoval každý deň. A mám pocit že aj smrť tých dvoch ľudí proste nebola zbytočná. Pretože na Slovensku sa začínajú diať pekné veci. Takže mám pocit, že Slovensko ide dobrým smerom. Bašternák je zavretý, Kočner tiež, ide to dobrým smerom.

JANČURA O ÚDAJNOM PLÁNE NA JEHO VRAŽDU: Je hrozné čítať protokol, kde je napísané, že za 50-tisíc eur ho niekto chce zabiť s tým, že telo zostane na mieste alebo za 100-tisíc s tým, že ma zahrabú.

Čo hovoríte na súd prezidenta Kisku o pozemok?
Treba to brať s rezervou. Nebol to pekný súd, ktovie ako sa k tomu dostal, ale je potrebné povedať, že vo chvíli, keď sa do politiky dostane podnikateľ, teda Kiska, alebo Babiš, tak nemôžu mať nikdy dokonalú minulosť. Inak by do politiky išli iba filozofi a učitelia. A to nie sú tí najakčnejší ľudia. Minulosť musí byť dobrá, ale ide o to, že v tom podnikaní sa niekde ide trochu na hranu. Ono sa to potom v tom politickom boji ľahko použije. On ten pozemok neukradol, on ho proste získal. Takého kšeftovania s pozemkami bolo.

Keď ste spomenuli Babiša, videl som videá z predvolebných mítingov u Babiša, kde ste ho podporovali. Ako vidíte situáciu, ktorá odznela v médiách, že údajne uniesol syna.
Ja si myslím, že sa to asi vysvetlí. Babišovi stále verím, že má záujem, aby štát fungoval lepšie – pre občanov. Slovensko to tiež potrebuje. Len silný človek potom dokáže tú chobotnicu, ktorá bola aj v Česku, tak je ďaleko väčšia na Slovensku, rozbiť. Hovorí sa tomu Matrix.

Je teda dôležité to, že keď je tam bohatý človek, tak už nemá takú motiváciu kradnúť verejné zdroje, lebo sú to pre neho drobné?
Dôležitý je aj vek. Ľudia v šesťdesiatke už nechcú naháňať mladé baby, lietať drahými autami, už majú v sebe všetko vyriešené. A chcú skôr stavať také pomníky, aby po nich niečo zostalo. Chcú meniť svoju komunitu, možno aj celý štát. Vekom optimálne 50 alebo 60+. Je to dostatočná záruka, že to bude robiť dobre národu.

JANČURA O BABIŠOVI: Babišovi stále verím, že má záujem, aby štát fungoval lepšie – pre občanov.

Vy ste sa už viackrát vyjadrili, že do politiky ísť nechcete. Ale predsalen, neláka vás to? Budú prezidentské voľby o 4 roky…
Nie. Pravda je, že v dobe, keď moje meno bolo v Česku strašne populárne, to už je taktiež 5 rokov dozadu, tak by som možno naozaj uspel. Ale ja dnes vidím, ako si Babiš naozaj skomplikoval život tým, že išiel do politiky. Problém je, že aj keby kandidoval Ježiš, ako absolútne dobro, tak vždy má len 80-90 percent hlasov. To znamená, že tá politika naozaj rozdeľuje. A nie je možné zavďačiť sa všetkým.

Podporovali ste videá aktivistu Martina Daňa. Prečo?
My sme sa už rozišli. Martin Daňo sa mi páčil ako taký bojovník. Ale potom už išiel trochu za hranu. Tam mal toho spolupracovníka Vaského, tak už to bolo za hranou, tak sme sa rozišli v dobrom. Mne sa Daňo páčil, keď išiel proti Ficovi a podobne. Ale vo chvíli, keď už išiel proti všetkým, aj proti opozícii, tak už je to také…

Keď sa teraz pozeráme na nedávne komunálne voľby na Slovensku, tak neviem či sledujete Daňove videá, on spomínal, že mohli by ste byť aj Dalajláma, ale ak do kampane nedáte prachy, tak proste nemáte šancu byť zvolený.
Podľa mňa to nie je pravda. To je ako reklama na RegioJet. My nemáme takmer žiadnu reklamu, lebo ľudia si to povedia medzi sebou. Vo chvíli, keď je niečo dobré, tak ľudia si to povedia. Ľudia hľadajú dobrých politikov, ktorí by urobili zmenu. Ale nikto nechce, tak, ako Matovič, že je len extrémne kritický, tak nikto nechce kritika. Ľudia chcú vidieť, že tam bude taká konštruktívna kritika, pozitívne riešenie – vízia. Takže niekto nájde chybu, ale vzápätí povie, že urobil by to tak a tak. Takže aj to riešenie. A politik musí prinášať riešenia.

JANČURA PREZIDENTOM ČR? Problém je, že aj keby kandidoval Ježiš, ako absolútne dobro, tak vždy má len 80-90 percent hlasov. To znamená, že tá politika naozaj rozdeľuje. A nie je možné zavďačiť sa všetkým.

U Matoviča je to akoby posadnutosť? To je problém?
No práve. Ľudia nepotrebujú neustále počuť sr*čky. Ľudia chcú žiť v pohode, s vierou, že bude lepšie. Ale nechcú stále počuť, ako je všetko zlé. Proste to je stresujúce pre ľudí. Chcú aj niečo pozitívne, nielen kritiku.

Ešte v súvislosti s Babišom – pred nejakým časom ste ho vyzvali, aby sa svojou autoritou zasadil za to, aby sa diaľnica z Brna na Bratislavu opravila inou metódou.
To bolo ešte pred Babišom. Existuje taká betónová lobby, alebo takzvaná betónová mafia. A tá proste chcela, aby sa tá diaľnica urobila klasicky, že sa odvezú staré a privezú nové betónové panely, aby sa za 20 rokov urobilo to isté. Ten betón, ktorý sa tam dnes dáva, tak nevydrží 30 rokov, ale obvykle 15 až 20 rokov. Takže tu zvíťazila nejaká betónová mafia.

Tak to zrejme riadne cítiť na autobusoch, zrejme sa riadne rýchlo opotrebávajú, keď jazdia na tej trase.
Na tej starej D1 z Prahy do Brna kde boli tie panely, tak tá je už dnes preč, tam zostalo len pár úsekov. Ja keď som sa začal zaujímať o infraštruktúru, tak to nebolo v súvislosti len s autobusami. Tým, že ten biznis robím, tak som o tom nejaké informácie mal, ale ten autobus musí vydržať všetko. Tie tlmiče zase až tak veľa nestoja. Skôr je to vec princípu, že teda to ide opraviť oveľa kvalitnejšie a oveľa rýchlejšie.

Na Slovensku už opravili takzvaný tankodrom, teda cestu medzi Turčianskymi Teplicami a Martinom. Plánujete tade jazdiť?
Ja na Slovensku neplánujem teraz vôbec nič. Kým na Slovensku bude táto vláda, tak nemá budúcnosť tam podnikať. Aj množstvo ľudí odchádza, hlavne mladých. V Brne je každý tretí-štvrtý študent zo Slovenska. A je to obrovská výhoda pre Česko a obrovský malér pre Slovensko. Brno je nádherné mesto, nie je drahé, dobre sa tu parí, takže super mesto pre štúdium a život a, samozrejme, tí ľudia tu potom zostanú. Brno nie je tak drahé, ako Praha, Bratislava. Keď tam bude nejaká pozitívna politika, alebo vláda, tak mladí nebudú odchádzať. Miera klientelizmu a diskriminácie sa dotýka aj jeho občanov. Štát by mal robiť jedno, že všetci majú rovnaké práva, nech ste občania, alebo podnikatelia.

O PODNIKANÍ A VLÁDE: Ja na Slovensku neplánujem vôbec nič. Kým na Slovensku bude táto vláda, tak nemá budúcnosť tam podnikať.

Ale neplánujete úplne seknúť so Slovenskom…
Nie, nie. Za rok a pol sú nové voľby a verím, že železnica sa tam rozbehne, už len z toho dôvodu, že Brusel rozhodol, že sa musí súťažiť, bude nová vláda, tak sa bude súťažiť.

V komunálnych voľbách teraz v Nitre prehral Dvonč, boli tam rôzne zmeny, v Košiciach tiež vyhrala pravica. Prakticky už len v Banskej Bystrici z tých veľkých miest je smerácky kandidát, on urobil aj niektoré dobré veci, napríklad postavil novú autobusovú stanicu. Myslíte si, že aj vďaka tomu, že robili problémy, ako napr. Dvonč v Nitre, že ľudia im to zrátali?
Ľudia by nemali voliť podľa strán, ale podľa ľudí. A v tých komunálnych voľnách to vždy vidieť na prvom mieste. V Nitre dostal okolo 40 percent nový mladý chalan a myslím, že to zvládli bez veľkého marketingu. Ľudia chcú vidieť pekných mladých ľudí, ktorí im dajú nejakú zmenu.

Keď bolo to obdobie, keď ste začínali na Slovensku a diali sa všetky tie veci, tak čo vám vtedy najviac pomáhalo?
Ja milujem komplikácie a súboj. Takže vo chvíli, keď sa na Slovensku toto stalo, tak pre mňa je to adrenalín. Takže čím väčší problém, tak tým ma to viacej baví. Takže dal som tam tie bilbordy a podobne. Keď vidím určitú formu bezprávia alebo nespravodlivosti, tak sa vo mne začína hromadiť obrovská miera energie a strašne ma to baví. Teraz som voči Slovensku apatický. Danko sa nás snažil vyhnať z vlakovej trasy Bratislava – Praha. Našťastie Európska komisia si pozvala všetkých aktérov, takže štátneho dopravcu ŽSSK, infraštruktúru ŽSR, ministerstvo dopravy ako regulátora, a bolo to jedno poschodie pod Junckerom, tak povedali, že ak siahnu na RegioJet, tak začnú okamžite vyšetrovací proces proti Slovenskej republike. Už do toho nedávam žiadnu veľkú energiu. Počkáme rok a pol. Podnikateľ nemá nič iné ako zákon. A podľa toho zákona sa musí správať aj tí úradníci. To je biblia pre štát, politika, úradníka, to je biblia. Ale nie, že ja musím ten zákon používať k tomu, že idem na súd. To je nezmysel, aby sa niekto súdil so štátom.

JANČURA O TOM, ČO HO MOTIVUJE: Ja milujem komplikácie a súboj. Takže vo chvíli, keď sa na Slovensku toto stalo, tak pre mňa je to adrenalín. Takže čím väčší problém, tak tým ma to viacej baví.

Vy máte nejaké prebiehajúce súdne spory so Slovenskom? Alebo ste o tom aspoň uvažovali?
Nie. Aj keď som mohol ísť proti Dvončovi a Frešovi a domáhať sa škody, lebo nám vznikla obrovská škoda. A mali by sme zo zákona na to právo. Pretože nesprávnym úradným postupom nám nevydali licenciu a bola vydaná až za niekoľko mesiacov Kotlebom. My sme mali zamestnancov, autobusy na lízing a všetko stálo. Tá škoda tam bola veľká. Ale kto by to zaplatil? Dvonč? Alebo Frešo? Nie – ľudia – občania. A o to budú mať menej chodníkov v Nitre, alebo v Bratislave? Takže ja sa nechcem súdiť so Slovenskom. Nechcem už teraz tak slabé rozpočty oslabiť tým, že sa budem s nimi súdiť. Ja viem, že božie mlyny melú. Funguje to, je to len otázka času.

Oni podnikli nejaké kroky proti tým bilbordom…
Áno, samozrejme. Frešo ten nič, ten sa stiahol. Ale Dvonč, tak ten to dal na kriminálku, bol som na výsluchu, za trestný čin ohovárania. Ja som to polícii vysvetlil, dodal im dôkazy a oni to uzavreli. Ale otravuje to. Nie je to príjemné, keď človek musí chodiť na kriminálku. Človek nie je profesionálny zločinec, tak mu to berie energiu.

Ozývali sa hlasy na internete, že vy vlastne chcete sem prísť, vytlačiť konkurenciu, odstaviť ju, a potom tie ceny aj tak zvýšite.
To by ale bolo úplne prirodzené správanie podnikateľa. A je jedno, či jazdí autobusom, alebo si chce otvoriť krčmu. Začne proste nižšími cenami a behom pár mesiacov ich zvýši. Je to marketing a je to naprosto férové a v súlade so zákonom. Akonáhle tie nízke ceny trvajú dlho, tak konkurencia už môže vyzvať tú novovstupujúcu konkurenciu, aby ich zvýšila, aby neboli podnákladové. Ale keď sa pozrieme na ceny na Slovensku, bolo to asi pred 4 rokmi, tak tie ceny sú stále nižšie, než boli pred našim vstupom, takže stále je to pre cestujúcich dobré. Môžu si vybrať, či pôjdu s nami, alebo s Turancarom, alebo s inými. Konkurencia vo všeobecnosti je prospešná.

Ste prototypom priebojného človeka, ktorý chce v podnikaní nielen prinášať tú službu, ale prinášať aj niečo nové. Niekedy to bolo nemysliteľné, že v autobuse dostanete kávu. Je jasné, že ona je v cene toho lístku. Aj mnohí by tak mohli robiť. Osobne som si myslel, že po vašom vzore aj iní začnú toto nejako napodobňovať. Ale nestalo sa to.
Ono je to veľmi ťažké. Je to jednoduché vymyslieť, ale je to strašne ťažké udržať. Udržať, aby tie kávovary fungovali, wifiny fungovali, aby tam boli stewardky a robili svoju prácu, tak to je ťažké. Ďaleko jednoduchšie je tam mať len nejakého vodiča…

Plánujete zaviesť aj niečo nové?
V autobusoch nie je čo. Vo vlakoch sú stále nejaké zmeny, na diaľkovej linke, dnes sme najväčší prepravca z Košíc do Prahy a možno už aj najväčší prepravca z Bratislavy do Prahy, a tam ešte stále nejaké zlepšovania pripravujeme.

NECHCE SA SÚDIŤ: Ale kto to zaplatí? Dvonč? Alebo Frešo? Nie. Ľudia. O to budú mať menej chodníkov v Nitre, alebo v Bratislave.

Konkurencia FlexiBus vás nejako ovplyvnila? Je pre vás nepríjemná?
Prišli zelené autobusy, najväčší dopravca v Európe. Zničil všetkých dopravcov v celej Európe. A vďaka tomu sme sa my stali druhým najväčším európskym dopravcom, pretože všetkých ostatných zničil. Prišli s nízkymi cenami, ktoré, samozrejme, sú podnákladové, sú za polovicu, čo je ako legitímne, ale zase by to mali behom niekoľkých mesiacov dostať na nejakú normálnu úroveň. Už tu jazdia viac ako rok. Takže pár cestujúcich odišlo, ale zvládli sme to, cestujúci nám zostali verní. Každá konkurencia je dobrá, ale ich cieľom je zlikvidovať konkurenciu, ale nie tým, že nutne tá konkurencia musí padnúť. Ale tým, že chcú, aby tá konkurencia zozelenala. Chceli, aby sme sa zozelenali a stali sa súčasťou ich siete. V tej chvíli každý lístok, ktorý sa predá, sa musí predávať cez nich a im sa potom platí 30 percent z každého lístku. Takže to je také trochu výpalné. Cestujúci nás podržali, takže sme to zvládli. A sme dnes druhým najväčším dopravcom v Európe na diaľkové a medzinárodné autobusové linky.

Máte v RegioJet odbory?
To ani neviem. Vo vlakoch áno. Ale v autobusoch myslím, že nie. Ale pravdupovediac, ja s odbormi nevyjednávam a odmietam vyjednávať. Odbory všeobecne neuznávam. V podnikoch, kde my dávame vyššie mzdy než konkurencia, tak nevidím dôvod odborov. Vo chvíli, keď sa zamestnancovi u nás nepáči, tak má za 5 minút prácu inde. V dnešnej dobe sú odbory zbytočné.

Martin Daňo teraz prišiel na geniálnu myšlienku. On zistil, že nemá cenu zakladať napr. politickú stranu, lebo aj to sa snažil, ale že to nemá význam, ak nemá prachy a nebude v mainstreame stále nejako prítomný. Tak mu poradil nejaký právnik, alebo niekto z jeho blízkych, že má zakladať odbory. Takže či sa nebojíte, že založí odbory napr. u vás.
A čo s odbormi? Ľudia odbory neuznávajú. Odbory vám nepomôžu. V množstve firiem sú takzvané odbory – uplatené odbory. Dostanú niečo, aby takzvane naopak kooperovali s manažmentom. A snažili sa presadiť tie negatívne správy svojmu manažmentu. Odbory mali nejaký zmysel vo fabrikách pred 100 rokmi, ale dnes, keď je taký obrovský nedostatok ľudí, tak keď ľudia nie sú šťastní v práci, tak sa majú vziať a ísť niekam inde. Myslím si, že odbory sú prežitok a minulosť.

JANČURA O ODBOROCH: A čo s odbormi? Ľudia odbory neuznávajú. Odbory vám nepomôžu. V množstve firiem sú takzvané odbory – uplatené odbory. Dostanú niečo, aby takzvane naopak kooperovali s manažmentom.

Ako často zvyknete chodievať autobusmi, na inšpekciu?
Málo. Skôr vlakom.

Všimli ste si to, že ľudia málo komunikujú? Skôr je každý zahľadený do wifiny, do novín…
Áno. Taký je svet.

Dalo by sa s tým niečo spraviť? Alebo boli by ste ochotní urobiť nejaké inovatívne veci?
Nech si každý robí čo chce. Naša filozofia je, že cestovanie je otrava. Jazda autobusom, autom, vlakom je otravná. A preto sa my snažíme im tú cestu spríjemniť, aby utiekla. Chodí nám často pozvánka na svadbu, lebo často sa v našich autobusoch ľudia stretnú, zoznámia, začnú spolu chodiť, a potom sa vezmú. Takže verejná doprava má svoje kúzlo. Môžete niekoho stretnúť, čo sa vo vlastnom aute ťažko podarí.

Michal Albert, foto Nicole Blankenship

 

Andrejovi Dankovi sme opakovane dávali možnosť reagovať na slová Radima Jančuru. Neodpovedal.

Similar Posts