KOMPLETNÁ EKOLOGICKÁ STOPA ELEKTROMOBILU JE 2,3 AŽ 2,5 NÁSOBNE HORŠIA AKO AUTA SO SPAĽOVACÍM MOTOROM, UPOZORŇUJE PROGNOSTIK

author
3 minutes, 34 seconds Read

V súčasnosti sa veľa hovorí o prechode na elektromobilitu. Bežné autá so spaľovacími motormi majú byť do niekoľkých rokov úplne nahradené elektromobilmi. Je to robené pod zámienkou ekológie. Čo však mnohí nepovedia je fakt, na ktorý upozorňuje prognostik Slovenskej akadémie vied – prof. Peter Staněk.

Bývalý poradca expremiérov Mečiara a Fica vo svojich prednáškach upozorňuje, že mienka o ekologickejších autách je iba mýtom. Prof. Staněk hovorí úplne narovinu: „Kompletná ekologická stopa elektromobilu je 2,3 až 2,5 krát horšia ako spaľovacie auto,“ povedal nedávno na konferencii SMART CITY PLZEŇ. Problémom sú práve batérie ako nevyhnutná súčasť elektromobilov. Práve ich výroba do ovzdušia uvoľňuje viac CO₂ ako pri výrobe bežného spaľovacieho auta. Vyššiu ekologickú stopu v elektromobiloch, ktoré však podľa mýtu majú byť k prírode šetrnejšie, potvrdzuje aj Ing. Tomáš Kazda, Ph.D. z Ústavu elektrotechnologie Fakulty elektrotechniky VUT v Brne. „Tu to vedie vlastne k tomu, že to množstvo, dajme tomu, ak sa zameriame na to CO₂, ktoré sa používa všeobecne, tak rastie. Ale ten vývoj je momentálne taký, že sa syntézy snažia robiť 

v nižších teplotách,“ hovorí s tým, že v odhadoch nie je až taký skeptický ako Staněk. „Z môjho pohľadu to množstvo CO₂ bude o niečo vyššie, ako ten normálny. Teda keď si vezmem spracovanie hliníka, tak na 1 kg hliníka sa mi uvoľní 15-20 kg, záleží, či hliník beriem z recyklácie, alebo prvotnú syntézu, zhruba asi 20 percent sa používa z recyklácie, zvyšok sa používa pôvodná syntéza. Myslím si, že ten rozdiel vo finále nebude až tak veľký,“ hovorí Kazda s tým, že veľkú ekologickú stopu na týchto elektromobiloch zanechávajú práve batérie. Pripúšťa, že práve tie z Číny predstavujú väčší problém. „V Číne tá energia nie je úplne čistá.“ No hovorí, že práve počas používania elektromobilu, z ktorého sa už nevypúšťajú emisie oxidu uhličitého, sa rozdiel dorovná.

Ak sa zameriame na to CO₂, ktoré sa používa všeobecne, tak rastie. T. KAZDA

Staněk na mnohých verejných prednáškach pripomína, že všetko okolo nových elektromobilov je len nový veľký biznis. Ľudstvo podľa neho nedokáže žiadnym novým elektromobilom zmeniť vývoj globálneho otepľovania. „Vývoj klímy na planéte prebieha nezávisle od človeka. Je to pravidelné cyklovanie. Za posledných 3,5 milióna rokov bolo 52 teplých a 52 studených období. Funguje to ako hodiny. 100-tisíc rokov je glaciál, 200-tisíc je interglaciál a jediná výnimka pred 450-tisíc rokmi interglaciál 23-tisíc rokov,“ povedal Staněk na prednáške v Plzni s tým, že o tomto fakte je dnes akoby moderné radšej mlčať. „Vedia to aj tí klimatológovia. Ale potom si musíte položiť otázku, prečo je rozhodnutie Európskej únie, prečo je Parížsky protokol. Nezabudnite na jednu drobnosť. Ale práve kľúčový proces biznisu a nových technológií bude najväčším biznis-priestorom najbližších 30 až 50 rokov,“ dodal s tým, že pôjde o veľké prebudovanie celej vlakovej, lodnej či automobilovej obslužnosti.

Vývoj klímy na planéte prebieha nezávisle od človeka. Je to pravidelné cyklovanie. P. STANĚK

„Bude to najväčšia prestavba technickej infraštruktúry, ktorá prebieha v posledných niekoľko desiatok rokov,“ uzavrel Staněk a dodal, že elektromobily nevyriešia ani ďalšie problémy súčasnosti. „Zmeníte zápchy? Zmeníte celý systém automobilovej dopravy? Zmeníte situáciu, kde auto sa stáva sociálnym symbolom?“

(alb), zdroje: https://www.youtube.com/watch?v=YsG9Btn9jII a https://www.youtube.com/watch?v=N9k2d-rkt00&t=2s
Foto: print screen https://www.youtube.com/watch?v=YsG9Btn9jII a ilustračná foto pixnio.com

Similar Posts