Kategórie

LUNTER JE BOREC, CHCE ROZBIŤ KARTEL SAD, POVEDAL MAJITEĽ SPOLOČNOSTI REGIOJET RADIM JANČURA

V médiách odzneli informácie o tom, že predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) chce vypovedať zmluvy s dopravcami vo verejnom záujme (spoje dotované krajom) a uzavrieť nové. Doteraz platné zmluvy, ktoré predĺžil ešte predchádzajúci župan (extrémista Marian Kotleba), sú podľa neho uzavreté v rozpore so zákonom.

 

„Žilinský a Banskobystrický samosprávny kraj sa zhodujú v právnom stanovisku, podľa ktorého predlžovanie platnosti ich zmlúv s poskytovateľmi služieb v prímestskej autobusovej doprave prostredníctvom dodatkov nie je legálne. Na spoločnej tlačovej konferencii o tom informovali predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová a predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter,“ odznelo v úvode tlačovej správy BBSK s tým, že predĺženie zmluvy za úradovania Mariána Kotlebu považujú za neplatné. „Predĺženie desaťročných zmlúv o ďalších 5 rokov by bolo možné jedine v prípade zmluvne zakotveného záväzku dopravcov na poskytnutie významnej investície. Keďže dodatky, ktoré podpísal Marian Kotleba na sklonku svojho funkčného obdobia žiadne takéto záväzky neobsahujú, predĺženie platnosti zmlúv je v rozpore s európskym nariadením. Je absolútne vylúčené, aby za takúto významnú investíciu mohlo byť považované predĺženie doby účtovného odpisovania autobusov. Preto takéto predĺženie nemôže byť základom pre ďalšie pokračovanie zmluvného vzťahu bez toho, aby sa Banskobystrický samosprávny kraj nevystavil ďalekosiahlym právnym rizikám a možnosti platenia miliónových pokút,” povedal Ján Lunter.

Počas publicistického rozhovoru s majiteľom prepravnej spoločnosti RegioJet Radimom Jančurom, ktorému práve Kotleba vydal licenciu, avšak len na nedotovanú autobusovú linku Banská Bystrica – Nitra – Bratislava, sme sa dotkli aj aktuálnej situácie v BBSK. Radim Jančura pre KĽÚČ OD… povedal, že súčasnému predsedovi BBSK v jeho snahách fandí. „Pán Lunter je borec, chce rozbiť kartel SAD, ktorý je vo všetkých krajoch. Je potrebné počíňanie Banskobystrického samosprávneho kraja a Žilinského samosprávneho kraja podporovať. Doposiaľ sú vzťahy SAD a županov veľmi podozrivé. Ja mu držím palce, pokiaľ budem môcť, rád pomôžem. Dnes to funguje tak, že kraje tancujú, ako SAD píska a platí do vrecka,“ povedal súkromný prepravca k tejto problematike.

Na slová Radima Jančuru reagovali dopravcovia, s ktorými má BBSK uzavreté zmluvy o preprave vo verejnom záujme. Predstavenstvo spoločnosti SAD Zvolen sa pre KĽÚČ OD… vyjadrilo nasledovne: „Rovnako aj my si myslíme, že pán Lunter je borec a tiež mu držíme palce.“

Rovnako aj my si myslíme, že pán Lunter je borec a tiež mu držíme palce.

Predstavenstvo SAD Zvolen

Spoločnosť SAD Lučenec bola obšírnejšia. „SAD Lučenec a.s. nevie čo motivuje p. Jančuru, ktorý je naším konkurentom, aby sa vyjadroval k zmluvným vzťahom iných dopravcov, o ktorých môže mať informácie len z médií,“ povedala hovorkyňa SAD Lučenec Radka Segečová s tým, že „SAD Lučenec a.s. uzavrela zmluvu na vykonávanie dopravných služieb s BBSK pred 10 rokmi na základe verejnej súťaže na výber dopravcu“. Práve tie boli predĺžené za bývalého predsedu BBSK Kotlebu. „V roku 2017 zmluvu s BBSK predĺžila v súlade s európskou legislatívou do konca roku 2023 a len potom, čo toto predĺženie verejne schválilo zastupiteľstvo BBSK. Tento verejný postup veľmi jednoducho vyvracia tvrdenie p. Jančuru o podozrivých vzťahoch dopravcov so županmi,“ dodala s tým, že SAD Lučenec je za to, aby sa dodržala dohodnutá zmluva a noví dopravcovia sa hľadali až po jej uplynutí.

V roku 2017 zmluvu s BBSK predĺžila v súlade s európskou legislatívou do konca roku 2023 a len potom, čo toto predĺženie verejne schválilo zastupiteľstvo BBSK. Tento verejný postup veľmi jednoducho vyvracia tvrdenie p. Jančuru o podozrivých vzťahoch dopravcov so županmi. 

RADKA SEGEČOVÁ, hovorkyňa SAD Lučenec

„SAD Lučenec, a.s. nespochybňuje právo BBSK vykonať verejnú súťaž na zabezpečenie dopravy, počnúc rokom 2024 (po skončení dojednaného zmluvného obdobia), pričom predpokladá, že tejto súťaže sa ako dopravca so 70-ročnými skúsenosťami a tradíciou zúčastní a zároveň považuje za logické a aj ekonomicky prospešné, pokiaľ dopravu zabezpečuje osvedčený lokálny dopravca,“ uzavrela Radka Segečová.

(alb), foto Nicole Blankenship

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.