NECHÁVAME SA OPIŤ DAŽĎOVOU VODOU?

author
3 minutes, 24 seconds Read

V roku 2010 som kandidoval preto, aby som provokoval. Nič som nesľuboval, lebo som vedel, že nič nemôžem ani splniť. Ľudia stále chceli len a len sľuby a bilbordy. Ale verím však, že mnohým som svojou provokáciou otvoril oči. KOMENTÁR.

Chlieb a hry, známe pravidlo manipulácií. Keď som v roku 2010 kandidoval za poslanca Mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici, ako nezávislý kandidát na kandidátke koalície KDH + Most-Híd, zvolil som si netradičné volebné heslo: Neopijem vás rožkom. Celá moja kampaň bol jeden banner v hodnote cca 20 eur a asi tisícka rožkov rozdaná ľuďom. Proste som si povedal, že keď už nejaká kampaň, nech niekoho aspoň nasýti. Musím povedať, že ľudia si ten rožok vážili. Neverím tomu, že ho niekto zahodil. A keď som tým nedosiahol nič iné, dosiahol som aspoň to, že sa ľudia zamysleli nad myšlienkou, že sa nechávame opiť rožkom. Na rožku som mal etiketu podobnú vodku. Pod nápisom Vodka bolo napísané: Neopijem vás rožkom. Touto „kampaňou“, ktorá bola maximálne lacná, som chcel poukázať na to, že sa často necháme opiť rožkom. Volíme podľa bilbordov a podľa sľubov. Počul som pár ľudí, ako mi hovorili: Čo nám sľúbiš? A ja som odpovedal: Nič vám nesľúbim.

Volíme podľa bilbordov a podľa sľubov. Počul som pár ľudí, ako mi hovorili: Čo nám sľúbiš? A ja som odpovedal: Nič vám nesľúbim.

Ako vám môžem niečo sľúbiť, keď viem, že to nemôžem splniť? Ako poslanec budem predsa jeden z 31 poslancov. Sám nezmôžem nič. Keby som kandidoval aj ako primátor, tiež sám nezmôžem nič, všetko mi musí schváliť väčšina. Tak prečo mám sľubovať? Lebo voliči na to počúvajú? Povedal som si: nie. A čo jediné môžem sľúbiť je to, že budem sa snažiť niečo presadiť, budem bojovať. Ale nie, že to spravím. A na toto som svojou kandidatúrou chcel poukázať. Aby si ľudia otvorili oči. Keďže som nemal jediný bilbord a ľudia sa rozhodujú najmä podľa nich (jeden pán mi raz povedal, že toto a toho nebude voliť preto, lebo nemá žiaden bilbord!), získal som 599 hlasov. Čo je však veľmi slušný počet, na to, že nebol jediný bilbord, bola len tisícka rožkov a tisícka maličkých čiernobielych letáčikov. No verím, že sa nad tým ľudia aspoň zamysleli. Že svojím volením podľa bilbordov a podľa sľubov, ktoré už dopredu vedia, že drvivá väčšina nikdy nebude splnená, vlastne podporujú túto manipuláciu a masiráciu mozgov. A že vďaka tomu, ako volia, že volia podľa bilbordov, prispievajú ku klasickému mottu Chlieb a hry. A prispievajú k tomu, že všetko sa už stáva virutálnou realitou. Prispievajú k tomu, že keby ste boli aj Dalajláma, alebo Ježiš, ako najväčšie dobro, a kandidovali by ste, nikdy by ste neuspeli, ak by ste do toho nevložili státisíce eur.

Prispievajú k tomu, že keby ste boli aj Dalajláma, alebo Ježiš, ako najväčšie dobro, a kandidovali by ste, nikdy by ste neuspeli, ak by ste do toho nevložili státisíce eur.

Toto podporovať nemôžeme. Nemôžeme dovoliť, aby toto všetko bolo len divadlo. Nenechávajme sa opíjať rožkom, alebo dažďovou vodou. Apropo dažďová voda – prečo som ju spomenul? Už nás neopíjajú len rožkami, ktoré sa dajú kúpiť v obchode za pár centov. Už naozaj opíjajú aj dažďovou vodou, ktorú zatiaľ všetci máme zadarmo. (alb), foto ilustračné: pixnio.com

Similar Posts