Výročie VOSR dalo svetu Trabanty. Auto má dnes 66. narodeniny

author
3 minutes, 15 seconds Read

Za celú históriu sa v automobilke Sachsenring vyrobilo spolu 3 096 099 Trabantov. A dnes má tento legendárny voz svoje už 66. narodeniny. Áno, vtedy sa písal rok 1957. Aj v meste Zwickau v komunistickom Východnom Nemecku v kalendári svietil 7. november, presne deň výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie.  Na motoristický svet prišiel legendárny Trabant. V dnešnej téme dňa sa budeme venovať práve tomuto momentu.

Trabant si svoj aktívnejší život prežil od roku 1957 až do roku 1991. Najdôležitejším bola oslava 40. výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie (VOSR). Pretože práve vtedy sa 7. októbra začalo s výrobou nultej série Trabantu – išlo o typ Trabant P50. V roku 1958, a to „10. Júla bola zahájená sériová výroba typu P50 (Trabant 500). P ako plast a 50 pre objem 500 cm 3. Motor s výkonom 18PS používal zmes oleja s benzínom 1:25,“ uvádza portál venovaný Trabantom Modrý dym ( https://modrydym.szm.com/historia/ spracoval ju podľa portálu www.ifa.cz) s tým, že rok 1959 priniesol „P50/1 so zvýšeným výkonom na 20PS“.

Aj kempingy
Rok 1960 potom priniesol typ P50/1 – trojdverové kombi Universal. „1961 vznikla kempingová verzia kombi Universal de Lux s veľkou skladacou strechou,“ uvádza Modrý dym s tým, že v roku 1962 prišla aj štvorstupňová prevodovka pre P50/2 a vytvoril sa aj „typ P60 s motorom s objemom 594 cm 3 a s výkonu 23PS“.

Spojka Hycomat
Nová karoséria prišla pre P601 (Trabant 601) v roku 1964 a o rok pozdejšie dochádza do technického stavu, že „kombi P601 pojme až 1,4 metra kubického batožiny, na celkovej produkcii sa podieľal asi 20%“ a novinka prišla aj pre typ P601H, ktorý „mal hydraulicky ovládanú samočinnú spojku Hycomat“.

Dočkali sa lesníci i vojaci
Dôležitý moment nastal aj pre silové zložky, ako polícia a armáda, ktorá dostala svoje verzie Trabantu. No aj lesníci si prišli na svoje. Stalo sa tak v roku 1966. O rok neskôr história Trabantu prináša na predné kolesá „bubnové brzdy s dvomi jednočinnými valčekmi“.

Prvý milión a Tramp
V roku 1968 už Trabant vie ísť rýchlosťou 108 km/h. O 5 rokov neskôr sa podarilo vyrobiť voz číslo milión. „1974 prechod na zmes oleja s benzínom v pomere 1:50. Nádrž na 26 l, skôr 24 l,“ dopĺňa portál venujúci sa Trabantom s tým, že v roku 1978 prišiel na motoristickú scénu aj Tramp – konkrétne otvorený civilný model Tramp. Rok 1980 priniesol Trabantu „dvojokruhové hydraulické brzdy a elektrický ostrekovač čelného skla“.

3 096 099 trabantov
Posledná dekáda výroby priniesla ďalšie vylepšenia. 1983 „12 voltová elektroinštalácia s alternátorom“ a o rok pozdejšie „hnacie kolesá so súbežnými hriadelmi vyrábanými v licencii Citröena, namiesto valcových kĺbov“ a rok 1985 dal Trabantom elektronické zapaľovanie. Posledné tri roky priniesli v roku 1988 zadnú nápravu s vinutými pružinami, ktoré nahradili priečne listové pero. Mesiace pred záverom dali svetu tohto auta aj „vrstvené bezpečnostné čelné sklo“. Blížil sa záver výroby Trabantov. 1990 „Od 21. marca Trabant 1.1 (následník 601) so zážihovým štvorvalcom 1.1/29kW z Volkswagena Polo. V júni zastavená výroba dvojtaktného motora,“ doplnil Modrý dym s dovetkom, že 25. júla sa vyrobil posledný Trabant 601.

A nasleduje už avizovaný posledný rok, a to 1991. „V apríli ukončená produkcia štvortaktného motora. V posledný deň v mesiaci opustil brány závodu posledný Trabant 1.1,“ uzavrel portál modrydym.szm.com s tým, že sa vyrobilo až 3 096 099 exemplárov Trabanta. (alb), zdroj https://modrydym.szm.com/historia/ a www.ifa.cz

Foto ilustračné Unsplash.com 

Similar Posts