CHCEL HOVORIŤ O TÉMACH AKO ZVÝŠENIE CIEN ENERGIÍ, HROZBA ELEKTROŠMEJDOV ČI EXEKÚCIE. TO NIKOHO NEZAUJÍMA. ICH ZAUJÍMAJÚ HLÚPOSTI, KRITIZUJE MÉDIÁ POSLANEC ANO

author
5 minutes, 25 seconds Read

Je českým poslancom, ekonómom a vyzná sa aj v mediálnom poradenstve. Rozprávali sme sa s poslancom českého vládneho hnutia ANO, ktorý nám opísal aj absenciu mediálnej vyváženosti u našich západných susedov. Neraz sa stalo, že pred témami prospešnými pre ľudí dostávali prednosť iné veci, alebo mediálny obraz pri podobných kauzách bol médiami vytváraný selektívne a odlišne. Viac nám prezradil poslanec, ktorý sa snaží o vyššiu finančnú gramotnosť ľudí a spomenul aj milostivé leto, program, ktorý má pomáhať proti exekúciám. PATRIK NACHER v rozhovore pre KĽÚČ OD…

 

Aké máte pocity pár dní pred voľbami?

Mám zmiešané pocity. Na jednej strane ma prekvapilo to, že sme v Prahe a v Prahe ANO nie je obľúbené. Tak ma prekvapila tá pozitívna reakcia od ľudí, ktorí toho už tiež majú plné zuby toho čierno-bieleho moralizovania, kde jedni sú tí úplne správni a tí druhí, a tým narážajú na ANO, sú tí zlí. Takže to ma príjemne prekvapilo. Na druhej strane sa už teším, aby tá kampaň bola za nami, pretože to, čo sa tu deje a tá neobjektivita ma ubíja.

To ste vlastne už odpovedali aj na druhú otázku, že predvolebná kampaň zvykne ľudí rozdeľovať. Ako vnímate atmosféru v českej spoločnosti pred blížiacimi sa voľbami. Tak tam už asi nechcete nič dodať.

Poviem. Áno, spoločnosť je rozdelená a proste je tam obrovský rozdiel medzi tým mediálnym vyznením, tou virtuálnou realitou a tou skutočnosťou. Mediálna virtuálna realita je, že voliči ANO, alebo napríklad Trikolóry, SPD, sú popisovaní ako tí hlúpi, alebo tie ovce, ale pritom na ulici sa správajú slušne. Zatiaľ, čo tí voliči Pirátstanu a SPOLU sú popisovaní ako tí chytrejší, inteligentnejší, ktorí chcú zmenu, ktorí vidia do budúcna, a sú to pritom tí, ktorí sú na tej ulici agresívni. My nikoho nevyzývame k tomu, aby išiel niekoho obťažovať do stánku konkurencie, nikoho nevyzývame, aby pálil knihy, aby naši priaznivci pálili knihy konkurencie, ako to napríklad robila Markéta Pekarová-Adamová. Ja to vidím na tej ulici. Máme stánky vedľa seba. Zatiaľ, čo pri stánkoch Pirátov nikto na nich nie je agresívny, a našich priaznivcov by nám nenapadlo tam posielať, tak, naopak, priaznivci konkurencie prídu, a teraz je to v menšej miere našťastie, ale prídu, vezmú si knižku, roztrhajú, alebo sa ju snažia zapáliť a podobne. A bohužiaľ, toto sa mediálne von nedostane, táto realita, fakt, na ktorý človek narazí na ulici.

 

Máme stánky vedľa seba. Zatiaľ, čo pri stánkoch Pirátov nikto na nich nie je agresívny, a našich priaznivcov by nám nenapadlo tam posielať, tak, naopak, priaznivci konkurencie prídu, a teraz je to v menšej miere našťastie, ale prídu, vezmú si knižku, roztrhajú, alebo sa ju snažia zapáliť a podobne. A bohužiaľ, toto sa mediálne von nedostane, táto realita, fakt, na ktorý človek narazí na ulici.

 

Takže tá kampaň bola vlastne taká konfrontačná, než by bola nejaká motivačná, že by motivovala ľudí.

Ja som chcel, aby tá kampaň bola obsahová, aby sme sa bavili o témach, o veciach, ako budúcnosť Európskej únie, dane, euro, Greendeal, politická hyperkorektnosť, o veciach, ktoré teraz dopadajú na tých ľudí, zvýšenie cien energie, hrozba energošmejdov, milostivé leto, exekúcie a podobne, nemám vôbec šancu sa s tým nikam dostať do médií. To nikoho nezaujíma. Ich zaujímajú hlúposti. Aj to, že nejaký ´raubíř´, vypli nám elektriku a utiekli s kľúčmi, spôsobilo vyfúknutie, okrem iných škôd, spôsobilo vyfúknutie nafukovacích hradov, kde sa vtedy aj hrali deti, takže to bolo aj nebezpečné, tak táto vec v tom mediálnom priestore zobrala viac, než keď hovorím o tom, že je pred nami milostivé leto v oblasti exekúcií a že vyzývam tých ľudí, aby sa pozreli na svoje záväzky. A prípadne tento inštitút využili. A to je fakt len taká čerešnička na torte. Celá tá kampaň, alebo mediálny priestor je zabratý rôznymi vecami, kauzami, naposledy teraz dvanásť rokov starou nejakou obchodnou operáciou Babiša, ktorá ako zhodou náhod, dvanásť rokov stará vec vyšla päť dní pred voľbami. A, bohužiaľ, toto potom všetko ovplyvňuje aj tú atmosféru. Ja sa to snažím akoby zmeniť, baviť sa s tými ľuďmi aj obsahovo, aj s oponentami a nie je mi to nič platné. Ja to nevzdám, ale je to veľmi vyčerpávajúce.

 

Ja som chcel, aby tá kampaň bola obsahová, aby sme sa bavili o témach, o veciach, ako budúcnosť Európskej únie, dane, euro, Greendeal, politická hyperkorektnosť, o veciach, ktoré teraz dopadajú na tých ľudí, zvýšenie cien energie, hrozba energošmejdov, milostivé leto, exekúcie a podobne, nemám vôbec šancu sa s tým nikam dostať do médií.

 

A posledná otázka. Čo bude v tých voľbách také najdôležitejšie a ktorý faktor môže voľby rozhodnúť?

Tak ja dúfam, že voľby rozhodnú nerozhodnutí voliči. Pretože to tvrdé jadro majú všetci akoby jasné a isté. A nerozhodnutí voliči, ktorí sa budú rozhodovať práve podľa sedliackeho rozumu, proste budú sa rozhodovať podľa slušnosti, že ten, kto sám seba robí za jediného spravodlivého a pritom používa také metódy, že médiá proste nehrajú fér hru, že vec, ktorá sa týka ANO sa nafukuje a vec, ktorá sa týka opozície, sa do médií proste nedostane. Tak ja dúfam, že nerozhodnutí to uvidia a podľa toho sa rozhodnú, hoci im je napríklad Babiš nesympatický.

Michal Albert, foto ilustračná unsplash.com a FB Patrik Nacher

 

 

Similar Posts