V rámci témy dňa – 66. narodenín Trabantu a 106. výročia VOSR sme sa o ľudových vozidlách Trabantoch rozprávali s prezidentom Autoklubu Slovenskej republiky (AKSR) Štefanom Mihálikom. Ten síce výročie výroby takéhoto „kúsku“ motorizácie nehodnotí príliš pozitívne, no zároveň pripúšťa, že v tej dobe išlo zrejme o jediné možné riešenie, ktoré sprístupnilo motoristom vlastniť aspoň nejaké auto. Exkluzívny rozhovor nám poskytol Štefan Mihálik, prezident AK SR.
Rok 1957, a to presne 7. novembra priniesol pomyselné narodenie sa legendárneho Trabantu, ktorý sa začal vyrábať vo východnom Nemecku. Ako sa s odstupom času dnes pozeráte na tieto autá? Čo sa vám na nich páčilo a čo, naopak, nepáčilo?
Trabant bol určite jedno z najmenej ekologických áut, ktoré kedy boli vyrábané. A to nie len kvôli dvojtaktnému motoru, ale aj kvôli materiálu z ktorého boli vyrobené karosárske diely. V tej dobe sa však na ekológiu moc nehľadelo a tak sa v bývalej NDR jazdilo v kúdoloch dymu z dvojtaktov (Wartburg, Trabant, motorky Simson, MZ). Súčasne sa aj v bývalom Československu, podieľali na zhoršovaní životného prostredia.
Chcel by som tiež poukázať na to, že v Zwickau v továrni, kde sa Trabanty vyrábali, pred 2. sv. vojnou vyrábali špičkové luxusné autá Horch. Len za socializmu takúto tradíciu neobnovili a degradovali špičkovú výrobu na niečo, čo sa podobalo na auto.
Na druhej strane výroba takéhoto auta, umožnila aspoň akú takú motorizáciu bývalého socialistického Nemecka. Pričom aj tak boli čakacie doby na takéto jednoduché a lacné vozidlo neúmerné jeho kvalite. Centrálne riadenie pod krídlami všemocnej komunistickej strany nepriniesol žiadny pozitívny efekt. Skôr bol prekážkou rozvoju.
„V Zwickau v továrni, kde sa Trabanty vyrábali, pred 2. sv. vojnou vyrábali špičkové luxusné autá Horch.“
Ako prvý prišiel na svet Trabant P50. Ktoré z rôznych modelov boli podľa vás motoristicky najlepšie?
Ťažko niečo na takomto aute pochváliť. Jedine nízka váha na ktorú však nestačil slabý motor. Jedine posledné modely so štvortaktným motorom od VW plnohodnotne posunuli Trabant do kategórie malých áut.
Želali by ste si, aby sa na cesty vrátili podobné typy áut, samozrejme už značne obmenených a vylepšených?
Tak návrat do doby výroby Trabantu by sa mi vôbec nepáčil. Rovnako takýto druh malých vozidiel by už dnes neobstál. Ak, tak len ako v retro edícii, ktorá by bola niečo podobné ako retro MINI, Fiat 500, VW Beatle. Chápem však nostalgické spomienky na Trabant, ako vozidlo, ktoré umožnilo mať pre majiteľa aspoň dojem, že vlastní auto. Aj keď bolo zaostalé voči iným modelom vyrábaným na západ od hraníc NDR.
„Takýto druh malých vozidiel by už dnes neobstál.“
Máte nejakú vtipnú príhodu s Trabantom? Ak áno, opíšte nám ju.
Nevlastnil som nikdy Trabanta, takže nemám s ním vtipné príhody. Skôr som obdivoval „východných“ Nemcov, ako sa dokázali do takéhoto malého autíčka zbaliť a jazdiť na dovolenky do Bulharska a Rumunska.
Michal Albert, foto ilustr. unsplash.com / Andreas Schantl